İFSAK Arşivi aralanıyor 2.

   


Bir Fotoğraf sergisinin akla getirdikleri.
 

 

İFSAK , Fotoğraf Arşivi birikimini izleyiciyle buluşturduğu İFSAK Arşivi aralanıyor fotoğraf sergisinin ilkini 25 Temmuz 2015 tarihinde açmıştı . İkincisinin açılışını 4 Haziran 2016 Cumartesi günü yaptı. Sergi bütün yaz boyunca açık kalacak , izlenebilir. 

İlk sergide

Aclan Uraz, Ahmet Öner Gezgin, Ara Güler, Aramis Kalay, Ayhan Erolgil, Baha Gelenbevi, Bülent Özgören, Cengiz Karlıova, Cengiz Özakıncı, Erdal Yazıcı, Ergun Çağatay, Ersin Alok, Gültekin Çizgen, Halim Kulaksız, Hüsnü Gürsel, İbrahim Akyürek, İbrahim Zaman, İlteriş Tezer, İlyas Göçmen, İsa Çelik, İzzet Keribar, Mehmet Bayhan, Mehmet Kısmet, Merih Akoğlu, Mesut Güvenli, Mustafa Vural, Nermi Erdur, Nevzat Çakır, Nurettin Erkılıç, Nuri Bilge Ceylan, Orhan Cem Çetin, Özdemir Cebeci, R. Gökhan Yalta, Rauf Miski, Reha Akçakaya, Sabri Özsezginler, Salim Okumuş, Sami Güner, Sarkis Baharoğlu, Saygun Dura, Sedat Pakay, Sedat Tosunoğlu, Selahattin Giz, Selçuk Kundakçı, Seyit Ali Ak, Şahin Kaygun, Yıldız Moran, Yılmaz Kaini, Ziya Eralp fotoğrafları sergilenmişti. 

2. Sergide ise

Ahmet ÖZYURT, Alberto MODİANO, Aleksi PETRİDİ, Ali Ihsan GÖKÇEN, Ali ÖZ, Ayda ULUDAĞ ALPAT, Ayfer SÜREN KIZILCIKOĞLU, Barbaros ALTINDİŞ, Baytekin KARA, Celal DENİZ, Celal YILMAZ, Cem TURGAY, Cengiz AKDUMAN, Çerkes KARADAĞ, Emin HAKARAR, Emine CEYLAN, Erhan SARALOĞLU, Faruk AKBAŞ, Faruk ERTUNÇ, Fethi SABUNSOY, Firdevs SAYILAN, Günsel YILDIRIM, Hakan KIZILCIKOĞLU, Hasan AKÇİN, Hüseyin Kemal ÇAĞIN, Hüsnü ATASOY, İlker MAGA, İsmail COŞKUN, İsmail Sadık OĞUZ, Kaan ÇAYDAMLI, Kadriye GÜVENER TİMUROĞLU, Lütfü ÖZGÜNAYDIN, Mehmet ÜNAL, Meral ORALİŞ, Metiner GÖREN, Mihrimah UZEL, Mine GÜVENLİ, Mustafa KOCABAŞI, Muzaffer SÜTLÜOĞLU, Nadir EDE, Nazım TİMUROĞLU, Nevzat YILDIRAN, Orhan KARAALİOĞLU, Refik ONGAN, Sadık İNCESU, Sadık ÜÇOK, Selda URAZ, Semra YILMAZ, Sevil ÜZREK, Şemsi GÜNER, Şirin KÜÇÜKTABAK, Timurtaş ONAN, Tufan DİNARLI, Tuncay ÇÖTELİOĞLU, Tülin DİZDAROĞLU, Yıldız ÇELİK, Yusuf DARIYERLİ, Yusuf TUVİ, Yüksel ERSERTEL fotoğrafları sergileniyor. 
 
   


Kurumsal ilişkilerin gerekliliği üzerine ; 

Sergi açılışında İFSAK onur üyeliği verilen fotoğrafçı ve sinemacılarında töreni vardı . 
Ozan Sağdıç'ın plaketini alırken yapmış olduğu konuşmadan bir alıntı ile başlamak istiyorum. 
"Amatör sinemacı denildiğinde , Amatör ressam denildiğinde akla gelenle Amatör fotoğrafçı denilince akla gelen aynı şey değildir . Genellikle Ressam , Sinemacı için amatör denildiğinde acemi , daha yolun başında anlaşılır . Fotoğrafta ise bu böyle değildir. Amatör Fotoğraf dünyası bir çok değeri içinde taşımaktadır." Tam böyle söylememiş olabilir ama benim anladığım budur , Fotoğraf dünyamızın , amatör çalışmalar çok önemli , vazgeçilmez bir bölümünü oluşturmaktadır . 

Bu sergi bile bunun iyi bir göstergesidir . Adı içinde amatör olma durumu özellikle belirtilen İFSAK , birikimi ve bu birikimin açığa çıkarılması için yaptığı bir çalışma ile Fotoğraf dünyamızın çok önemli bir eksik yanını tamamlamaktadır. 

Düşünsenize Fotoğraf belleğimizin parçası , yeni kuşakların bir çoğundan haberdar dahi olmadığı yüzün üzerinde fotoğrafçının işleri İFSAK sayesinde izleyicisiyle buluşuyor. 
Bu serginin devamında daha kim bilir kaç yüz tanesi ile yeniden buluşacağız.Teşekkürler

İFSAK. 

Ülkemizde bu birikime sahip olduğu düşünülen başka hangi kurumlar akla gelir ki , gelenlerin tümü de yine İFSAK gibi amatör örgütlenmelerdir . Ne yazık ki , mevcut çalışmalarıyla koleksiyoncular , galeriler ,müzeler , Üniversitelerimiz , Yerel yönetimlerimiz , Bakanlığımız birikimimizi derleme işinde henüz adlarından söz ettirir durumda değiller. 
Fotoğraf belleğimizin oluşması gibi devasa bir hedef için tüm kuruluşların bulundukları durum ve noktadan ellerinden geleni yapmaları beklenir , biz amatörlerin bu konudaki beklentilerini ise ancak ve ancak fotoğraf dernekleri karşılayabilir. İFSAK bu sergi ile bunun örneğini oluşturmuştur.

Ülkemiz fotoğrafı , diğer sanat disiplinlerimizde olmayan çok yaygın bir örgütlülüğe sahiptir. İFSAK bu yapılanmanın en eski ve köklü kuruluşlarından biridir. Bunun kıymetinin bilinmesi gerektiğini ve bütün fotoğrafçıların Fotoğraf dernekleri ile iletişimini güçlü tutmaların da yarar olduğu düşüncesindeyim . Bu en azından kendi birikimlerinin yarınlar ile iletişimi için gereklidir .
 
Amatör çalışmaların sürekliliği üzerine ; 

Bilenler bilir 1978 ler den buyana Amatör fotoğraf dünyasındayım . Bu alanın örgütlenme çalışmalarında da emeğim vardır. Bu somutluğa rağmen 1990 yılında başıma gelen bir olay bütün dünyamı değiştirdi . Fotoğraf üretmeye yönelik çalışmalarıma uzun süre ara vermek zorunda kaldım. Döneminin yıldızı kabul edilip bir çok nedenden ötürü fotoğrafla ilişkilerini sürdüremeyen bir çok arkadaşımız oldu . Ara verenler oldu . Tamamen kopanlar oldu , arşivde bu arkadaşlarımızdan da fotoğraflar var . Bireysel olarak birikimlerimizin korumacılığını yapmamız çok zor , çalışmaları kurumlarla birlikte sürdürmek bu anlamda daha da önem kazanıyor . Düşünsenize benim fotoğrafımın altında 1987 tarihi var , tam 29 yıl sonra yaşamımın bir parçası ile yeniden karşılaştım ve bir yerde iyi korunarak saklandığından emin oldum. Bu hazzı geçen yılda AFSAD arşivinde 2 adet fotoğrafım ortaya çıktığında yaşamıştım . Kurumsal ilişkilerimi seviyorum . Ve İFSAK'a bir kez daha teşekkür ediyorum. 

Yitirdiklerimizin fotoğraf mirasını yarınlara taşıma üzerine ; 

Hangi birikimden söz ediyorsun diyeceklerin bile olabileceğini düşünerek , kültürlenmenin , birikimin , ilmek ilmek dokunmak , taş taş üstüne koyarak örülmek , hiç bir şeyi dışarda bırakmayacak şekilde derlenmek olduğundan yola çıkıyorum .Bir çok arkadaşımızın birikimlerinin , ölümlerinden sonra torbalarla en iyisinden sahafların raflarına veya eskicilerin tezgahlarına düştüğünü gören biri olarak , kim , ne zaman ülkemizin kültür ve sanat birikime sahip çıkacak demekten kendimi alıkoyamıyorum . Sorunun yanıtı da belli örgütlemenin dışında şimdilik bize sahip çıkabilecek yapılar ortada yok.Bunun için İFSAK'ın bu çalışmasını ve derlemesini çok önemli buluyorum.
 
Bellek oluşturma çalışması süreci üzerine ; 

Bizim adımıza ve kendiliğinden oluşan günümüz sanal belleğinden gelecek kuşaklar nasıl yararlanır şimdiden kestirmek zor . Bu yoğunluğu ve tasnif disiplini olmayan yığını kim hangi niyetlerle okur , değerlendirir ve hangi sonuçlara varır bilemiyorum . Bilebildiğim arınmış , sadeleşmiş , arşivleme disiplinine sahip görsellerin yarınlarımız için başka kıymetlerde olabileceğidir. Onun içinde İFSAK'ın bu derlemesi önemlidir ve sürdürülmesi gereken bir çalışmaya öncüdür.
 
Birikimlerin gelecek nesiller tarafından doğru okunabilmesi için gerekenler üzerine ; 
Bu sergide bir şey dikkatimi çekti , Cengiz Akduman'ın ve benim fotoğrafımın sunumu diğerlerinden farklı idi . Bu fark Cengiz Akduman'ın fotoğrafının imzalı olmasından , benim fotoğrafımın ise orijinal sergi baskısı ve sergi notuyla sergilenmesinden kaynaklı . Bu birikime şimdilerde bakıldığında bu farkın önemi anlaşılmayabilir , çünkü hafızalarımız henüz taze ve hatırlayabiliyoruz.Ama gelecek nesiller bu arşivlere baktığında , incelendiğinde , birikimin kimin , ne zamanına , hangi çalışmasına ait olduğu bilgilerine de mutlaka ihtiyaç hissedecektir. Bunun içinde arşivde var olan çalışmaların tümüne zaman bilgilerinin eklenmesinde büyük yarar görmekteyim. 
Kaldı ki bu arşiv orijinallerden oluşmaktadır. O tarihlerin teknik koşullarını anımsamadan şimdinin teknik bilgileri ile onları değerlendirmekte haksızlık olacaktır. 

Son söz

Amatör fotoğraf dünyamızın geleceğinin ve birikiminin teminatı örgütlenmesidir. İFSAK etkinlikleri ile bunun iyi bir göstergesidir . Fotoğrafçı arkadaşlarımıza fotoğraf derneklerinde yer almalarını öneririm. 


 

 
 
BAYTEKİN KARA 
YILDIZ ÇELİK 
HÜSEYİN KEMAL ÇAĞIN 
YÜKSEL ERSERTEL 
YUSUF DARIYERLİ 
EMİNE CEYLAN 
CENGİZ AKDUMAN 
MUSTAFA KOCABAŞI 
MEHMET ÜNAL 
METİNER GÖREN 

  • BİZE ULAŞIN

  • Feyzullah Mh. Bağdat Cd. Plaj Yolu Sk. N:3/C Maltepe / İstanbul

  • 0216 399 4115

  • bilgi@anafod.org

www.teknovizyon.net/
YukariCik